Duur
De duur van een interactieve online les duurt 3 kwartier. In overleg kan het ook langer.
Kosten per les bedragen € 99,50 ex BTW. Onafhankelijk van het aantal deelnemers in de klas.
De duur van de buitenschoolse activiteiten kan variëren vanaf 1 uur tot een hele dag. Al naar gelang de groepsgrootte passen wij het aantal gidsen/boten aan.
ARTTRA
Wij zijn sinds 2004 cjp-acceptant en hebben veel ervaring met ckv programma’s voor schoolgroepen.
CKV programma’s op maat
Wij bieden online interactieve ARTTALKS in het communicatieplatform van uw school over verschillende onderwerpen die verplicht zijn gesteld door het ministerie van OCW. Tevens bieden wij voorbereidende ARTTALKS voor een museumbezoek van uw klas in het Rijksmuseum, Van Goghmuseum en het Stedelijk Museum.
Per thema bieden wij introductie lessen van 3 kwartier afgestemd op het niveau van uw klas. Wij behandelen dan interactief de betreffende periode naar keuze van uit de schilderkunst of de architectuur.
Thema’s:
1.De hofcultuur in de zestiende en zeventiende eeuw in Europa
2.De burgerlijke cultuur van Nederland in de zeventiende eeuw
3.De cultuur van romantiek en realisme in de negentiende eeuw in Europa
4.De cultuur van het moderne in de eerste helft twintigste eeuw in Europa en de VS
5.de massacultuur vanaf 1950 in Europa en de VS
6.Bezoek 17e eeuwse kunst van het Rijksmuseum
7.Bezoek vaste collectie van het Van Gogh museum
8.Bezoek vaste collectie van het Stedelijk Museum
ARTTALK A
Bovenstaand thema (nr..) bekeken via de schilderkunst
ARTTALK B
Bovenstaand thema (nr..) bekeken via de architectuur
.
——————————————————————————————
Voor de ‘CKV/Kunst algemeen’ programma’s biedt ARTTRA tevens flexibele en actieve programma’s op maat aan.
De vorm van het programma is een wandeling, museumrondleiding of een boottocht, begeleid door deskundige kunsthistorische gidsen. De thema’s daarbinnen kunnen naar wens gecombineerd kunnen met de disciplines. Verdieping, verkenning, verbinding en verbreding zijn uitgangspunten.
Als docent kunt u zelf uit de vele mogelijkheden een combinatie samenstellen die perfect aansluit bij het CKV/Kunst algemeen programma van uw eigen klas.
Uiteraard komen wij graag tegemoet aan speciale wensen.
Voorbeelden:
1. Boottocht
Disciplines
- Architectuur
- Beeldende kunst en vormgeving
Thema’s
- Ambachtelijk en industrieel
- Traditie en innovatie
- Lokaal en globaal
Een boottocht architectuur door de oude grachtengordel van Amsterdam. Vervolgens naar de hedendaagse architectuur van de Oostelijke eilanden met nieuwe grachten en nieuw grachtenhuizen.
- wat is de essentie van de oude ideeën over architectuur, stadsplanning, wonen; welke elementen zijn in de hedendaagse architectuur behouden en wat is vernieuwd?
- wat is wezenlijk vernieuwd, als je verder kijkt dan de buitenkant? Is het nieuwe beter of slechter?
- zijn oplossingen of aanpak van de grachtenuitleg alleen lokaal van belang geweest, of ook internationaal. Wat was het belang van het water voor de 17de eeuwse handel en de stad Amsterdam?
2. Stadswandeling
Disciplines
- Architectuur
- Beeldende kunst en vormgeving
Thema’s
- Ambachtelijk en industrieel
- Traditie en innovatie
- Autonoom en toegepast
- Herkenning en vervreemding
Een stadswandeling in de Jordaan, waar op veel manieren oud en nieuw sterk vervlochten zijn. Hedendaagse architectuur tussen eeuwenoude pandjes.
- met een bezoek aan studio van hedendaagse ontwerper Marcel Wanders. Als je goed kijkt zijn de ontwerpen en inrichting vaak toch heel herkenbaar: op traditionele oervormen van een tafel, lamp, vloerkleed of een kast gebaseerd. Hoe is hier de verhouding ambacht en industriële productie?
- hoe is de verhouding traditie en innovatie?
- gedichten op muren, ongewone gevelstenen, tuinen op woonboten, hoe gewoon of vreemd is dat?
- welke elementen, benadering, materiaalgebruik en productietechniek zijn traditioneel en wat is ‘echt’ nieuw?
- met een bezoek aan bijvoorbeeld een juwelier, het muizenhuis of een pianorestaurator.
3. Museumrondleidingen
Disciplines
- Architectuur
- Beeldende kunst en vormgeving
- Film
Thema’s
- Schoonheid en lelijkheid
- Ambachtelijk en industrieel
- Amusement en engagement
- Traditie en innovatie
- Herkenning en vervreemding
- Autonoom en toegepast
Rondleiding in het Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Stedelijk Museum, EYE Filminstituut Nederland of ander museum.
In de loop der eeuwen wisselt het idee van schoonheid en lelijkheid.
- zijn er in de kunst en architectuur nog klassieke standaarden?
- wat zijn de modes in de 17e eeuw tot de 20e eeuw, is wat toen lelijk was nu mooi of andersom?
- is er samenhang tussen mooi en goed en tussen lelijk en slecht?
- is er verschil in smaak tussen bevolkingsgroepen, vroeger en nu?
- is hedendaagse kunst en de presentatie daarvan vaak amusement geworden of staat engagement voorop, welke posities nemen kunstenaars en musea in?
Stadswandelingen zijn uiteraard ook mogelijk met deze thema’s.
4. Wandeling tolerantie en burgerschap
De Nederlandse eeuwenoude cultuur van tolerantie en het roemruchte ‘gedoogbeleid’, is een belangrijk en actueel onderwerp.
Wij zijn ervan overtuigd dat deze wandeling een goed, verbindend instrument is om aan leerlingen de mogelijkheid en zin van het samenleven, door heel uiteenlopende mensen op een heel directe manier te laten ervaren.
Voor leraren biedt het een aanknopingspunt om deze onderwerpen bespreekbaar te maken.
De wandeling voert door het historische centrum van Amsterdam waar zoveel historie en dynamiek zich concentreren op een heel klein stukje stad. De wandeling vertelt het verhaal van eeuwenlang samenleven door mensen van verschillende culturen en geloven. Langs de Zeedijk, de Chinese boeddhistische tempel, het eerste homocafé, de Oude Kerk, een schuilkerk tattooshops, de Armeense Kerk, ouderencentrum De Flesseman, studentenvereniging, Leger des Heils, een inloophuis voor dak- en thuislozen, modeateliers, nachtclubs etc.
Wij maken graag ckv programma’s op maat voor uw school!
ARTTRA
cultureel organisatiebureau
Tweede Boomdwarsstraat 4
1015 LK Amsterdam
tel +31 (0) 20 6259303
Voor informatie: info@arttra.com