‘Amsterdam in olieverf’
Boudewijn Payens
7 november 2020 tot 7 januari 2021
Opening zaterdag 7 november
van 16.00 tot 19.00 uur
Roeterseiland (2019) 205 x 100 cm
Eind 2019, In het kader van ‘een kunstenaar uitgelicht ‘in Arti en Amicitiae zag ik naast de plek waar altijd het vertrouwde schilderij van Breitner hangt een verontrustend schilderij over Amsterdam van de kunstenaar Boudewijn Payens. Net als Breitner gebruikt Payens een donker kleurenpalet en brengt zijn olieverf pasteus aan. Vanaf 2019 schildert Payens zijn uitzicht op het Roeters-eiland, het nieuwe universiteitscomplex, gelegen tussen de Roetersstraat, Plantage Muidergracht, en de Sarphatistraat. Hier zijn vanaf 2017 hoge monotone blokkendozen neergezet om het hoger onderwijs massaal te kunnen bedienen in de oude binnenstad. De kille muren en hoogte gaan volledig voorbij aan de menselijke verhoudingen.
Klein onderzoekje wijst uit dat de bekende kunstschilder Breitner (1857-1923) zich altijd verre gehouden heeft van de vernieuwingen in een historische stad, zowel Rotterdam waar hij vandaan kwam en juist koos voor Amsterdam door haar schilderachtigheid en schoonheid.
Eenmaal in gesprek geraakt met Payens (1951) bleek de kunstenaar pas op zijn 67ste jaar geïnteresseerd te zijn geraakt in het treffen van de uiterlijke werkelijkheid. Voorheen heeft hij in zijn gehele carrière als kunstenaar (opleiding gevolgd aan de Koninklijke Academie voor Kunst en vormgeving in Den Bosch) zich vooral gericht op zijn innerlijke beleving en daar heel fysiek uiting aangegeven door middel van performances, beeldhouwwerken, en de toepassing van écritures automatiques op doek.
Opvallende performance was dat hij bevestigd aan een klimtouw, vanuit de nok van een gebouw, met krijt een vloertekening realiseerde binnen de door het touw beperkte actieradius.
Of tijdens een bergbeklimming halverwege de rotswand een getekend spoor zette, als een teken aan de onmetelijke, onneembare bergwand. (www.boudewijnpayens.nl)
Payens de natuurliefhebber en bergbeklimmer zou Payens niet zijn, als hij in zijn fantasie toch de kille flatgebouwen laat transformeren tot rode woeste bergen uit het Atlasgebergte. Ook bij deze hoogbouw ziet Payens dat het voor de vogels, net als in de bergen een goede plek is om een duikvlucht te maken.
Het Atlasgebergte heeft hij in maart 2020 bezocht maar werd daar teruggeroepen door zijn dochters vanwege de Corona-pandemie.
Private view mogelijk op afspraak: stuur een mail naar mschutte@arttra.nl
Marianne Schutte.
Kunsthistorica